Jak využít síly oblečení ve svůj prospěch

V dnešní svobodné době dokážeme cokoliv co si zamaneme a úspěch můžeme mít na dosah ruky. Nacházíme nové technologie, pídíme se po informacích a pracujeme na svém osobním rozvoji. Proč by tedy jedním z nástrojů vedoucím k našemu úspěchu nemohlo být oblečení? Vždyť předním významem módy je dodávat svému nositeli sebevědomí. Zkrátka oblečení, kromě funkce aby nám nebyla zima má i spousty významů psychologického rázu. Pojďme se tedy podívat, jak využít síly oblečení pro váš prospěch. 

  • VLIV OBLEČENÍ NA NAŠE SEBEPOJETÍ

Máte své POWER oblečení? Co si berete na sebe, pokud se potřebujete vybičovat k vyšším výkonům?

 

V roce 1905 napsal psycholog z Harvardu William James: „Největší zvrat zažila má generace tehdy, když zjistila, že změnou svých vnitřních duševních postojů lze změnit i vnější stránky života.“

Vlastně společný jmenovatel všech chytrých knih zabývajících se osobním růstem je, že nejrychlejších změn své osobnosti a  svých výsledků dosáhnete změnou svého pohledu na sebe a své možnosti - změnou vašeho sebeobrazu. 

 

 

Od chvíle, kdy se uvidíte v jiném světle, budete se také jinak chovat. Když se budete jinak chovat, budete se také jinak cítit. A protože se budete chovat a cítit jinak, dosáhnete jiných výsledků. Zlepšení vlastního obrazu je branou k otevření vašeho potenciálu. 

Správný oděv nám totiž dokáže propůjčit emoce, které v danou chvíli potřebujeme cítit či vzbuzovat. Stačí si položit otázku "Jak se cítím když vypadám opravdu dobře a okolí mi to dává najevo?". Zkrátka a dobře, když se skvěle cítím, pak si i více dovolím. Úroveň našich výkonů určuje apriori naše sebepojetí. Věříte-li si hodně, budou i  vaše výkony dobré. 

Když do výběru oblečení věnujeme nějakou péči, nejen, že to naše okolí často zaznamená, ale i my se cítíme lépe. No povězte, jak byste se cítili třeba na schůzce v košili, která na sobě má flek od oběda? Nejspíš by vás to tak rozčilovalo, že nebudete schopní se soustředit a nejspíš ze sebe nevydáte úplně to nejlepší.

 

  • MATERIÁLY A STŘIHY

Je obrovská škoda, že většina z nás s oblečením vědomě pracuje pouze tehdy, když před sebou má nějakou konkrétní událost. No řekněte, s jakou pečlivostí jste si vybírali oblečení na svatbu, první rande nebo třeba na pohovor? Věřím tomu, že alespoň pár myšlenek vám ohledně toho hlavou proběhlo, dost možná jste si na tu příležitost i něco zvlášť pořídili.

To, jak se v oblečení cítíme je samozřejmě ovlivněno i materiálem, ze kterého je oblečení vyrobeno. Proto, pokud se chcete celý den dobře cítit, určitě se naučte investovat do oblečení z přírodních materiálů, jako jsou vlna, bavlna, len anebo třeba hedvábí, stejně tak boty byste měli mít z pravé kůže, aby v nich vaše chodidla netrpěla. 

Oblečení a boty z kvalitních materiálů jednoduše zajistí váš absolutní komfort během celého dne.

Kromě materiálu je váš dobrý pocit ovlivněn i správným střihem oblečení. Jak vlastně poznat, jestli vám konkrétní kousek dobře sedí? V oblečení byste se samozřejmě měli cítit dobře a mělo by zdůrazňovat vaši siluetu. Správné oblečení by mělo zdůrazňovat to pozitivní a eliminovat do negativní. Co to vlastně znamená? Třeba pokud máte krásně tvarovaná ramena, můžete je zdůraznit třeba perfektně střiženým sakem s nějakým odvážnějším vzorem. U dam je zase skvělou předností jejich postavy třeba úzký pas, tak proč ho nezdůraznit ještě jemným opaskem?Pokud máte naopak silnější stejna a zadek, je lepší oblékat si kalhoty a sukně, které budou v tmavších barvách, které opticky ubírají objem. Pokud se snažíme opticky vybalancovat postavu, je dobré na části postavy, kterým chceme přidat objem použít výraznější vzor s větším měřítkem - třeba větší kostku. Pokud se snažíme nějakou část našeho těla upozadit, je dobré použít buď drobný vzor nebo tmavší barvu. 

Je pravda, že oblečení z přírodních materiálů a v opravdu lichotivém střihu může být větší investicí, ale zajímavé je, že pokud si dopřejeme nějaký nadčasový kousek za který utratíme více peněz, oblečení si potom více vážíme. Rádi ho nosíme a těšíme se z něj delší dobu, než pokud své šatníky zaplavíme oblečením různých stylů, které podléhají módním trendům. Když si totiž spočítáme, kolik nás takové kousky stojí, často není překvapením, že nás stojí více než jeden dražší a kvalitní kousek.

 

REKAPITULACE

1. To, co si každý den na sebe oblékáme výrazně ovlivňuje naši úroveň energie a náladu celý náš den. Myslete na to.

2. Investujte víc peněz do menšího počtu kusů oblečení. Kupujte si oblečení z kvalitních materiálů, které vám dlouho vydrží.

3. Než si pořídíte nějaký nový kousek, ujistěte se, že vám dobře sedí a lichotí také vaší postavě a jejích proporcím. Pokud to tak není, buď si ho nekupujte, nebo si oblečení nechtejte upravit. 

Doposavad jsme si pověděli, že skvělá image a pěstěný vzhled mají tedy ohromný psychologický přesah. A to nejenom tím, jak působíme na nás samotné, ale samozřejmě zejména i tím, jak působí na ostatní. Tak se pojďme nyní podívat na to, jak získat pod kontrolu dojem, jakým působíme na ostatní.

 

 

  • BARVY

A začneme tím, jak zacházet s BARVAMI. 

MODRÁ - Modrá barva je nejčastěji asociována s modrým nebem bez mráčku. To v nás vyvolává pozitivní pocity - nebe je čisté a nečeká nás žádná bouřka.

Právě proto je právě modrá barva ve všech jejích odstínech považována za nejlepší barvu, kterou nosit v business prostředí, protože vzbuzuje pocit důvěry a protistrana se s někým oblečeným v modré cítí lépe. Proto, pokud vás čeká třeba první rande nebo třeba pohovor, modrá je pro vás perfektní volbou. Barva oblečení ale nepůsobí pouze na naši protistranu, ale zároveň také na nás samotné. Zrovna v modré barvě bychom se měli cítit klidněji i my sami.

ČERVENÁ - Naopak zase červená je barvou, kterou si, ať už vědomě či nevědomě, vybíráme v případě, že chceme zaujmout a vyčnívat z davu. Červená zdůrazňuje sílu a kuráž a je nemožné ji přehlédnout. Je to nejvíce energeticky nabitá barva ze všech. Například na politicích a speakerech můžete často vidět červenou kravatu právě s tím příznakem, že to je jejich “power” kousek oblečení. Psychologicky je ovšem červená barva často spojována s krví a nebezpečím. To znamená, že v případě, že my jsme tím, kdo má červenou na sobě, podvědomě si nás může naše protistrana spojit s touto emocí a můžeme druhého zastrašit. Právě proto to není zrovna nejšťastnější volba v případě, že chcete vytvořit přátelskou atmosféru na vašem business jednání. Červená v ženském prostředí, právě tím, že si ji spojujeme se sexualitou a zároveň sílou způsobuje, že se v červeném oblečení cítíme atraktivněji, ale zároveň ženy mezi sebou začínají být kompetitivnější. Pokud se podíváme na vliv červené barvy z pohledu vztahu mužů a žen, dle jedné americké studie muži dávali větší spropitné ženám, které na sobě měly červené oblečení. Kam tedy nosit červenou už nechám na vaší fantazii. Asi nebude překvapením, jak naše podvědomí ovlivňuje černá barva. 

ČERNÁ - Zajímavá studie říká, že sportovní týmy oblečené v černých dresech hráli o poznání agresivněji než v případě, že na sobě měly dresy jiné barvy. Černé oblečení působí autoritativně, formálně a dodává nám sílu a respekt. Obzvláště v případě, že je černá barva zkombinována s perfektní konstrukcí oděvu, sofistikovaný power kousek je okamžitě na světě. Černá ale často může být spojována s hrozbou a zlem. Právě proto to není úplně nejlepší barva pro úplně první setkání s jiným člověkem. Černá barva je také v mnoha kulturách pokládána za barvu smuteční. Proto je důležité s ní umět zacházet i podle příležitosti na kterou se oblékáme.

BÍLÁ - Oproti černé je bílá barva z pohledu psychologie považována za barvu evokující čistotu, nevinnost, pokoru. Bílá barva by nás měla uklidňovat, protože znamená čistou pravdu a upřímnost. Tím, že bílá barva odráží nejvíce světla, je to skvělá barva, kterou použít na košili, nebo halenku. Přináší totiž světlo k našemu obličeji a pomáhá nám jej akcentovat. Naše protistrana díky tomu lépe vnímá náš obličej. Bílá barva zároveň nejvíce přidává na objemu, proto ji raději nepoužívejte na partie vašeho těla, které se snažíte upozadit. 

ŠEDÁ barva a nekonečné množství jejích odstínů je skvělou barvou pokud nechceme probouzet žádné emoce. Tato neutrální barva, kterou můžete zkombinovat s téměř čímkoliv je dobrá pro jakékoliv nadčasové kousky oblečení v našem šatníku. Je to jednoduše barva, která neurazí ani nenadchne. Právě proto je tak oblíbená v korporátním prostředí ve kterém se většina lidí snaží zapadnout a nevyčnívat. Šedá barva v nás evokuje stabilitu a vyrovnanost. Stejně jako modrá je šedá barva často využívaná i v businessu, zbytečně nás totiž nerozptyluje a naše protistrana se tak soustředí na nás a na to, co říkáme a nevěnuje přehnanou pozornost našemu oblečení. 

ZELENÁ na našem oblečení, stejně jako na semaforu je ve skrze pozitivní. Má na nás uklidňující vliv, právě proto, že je tak hojně obsazená v přírodě. Právě proto je zelená velmi oblíbenou barvou, kterou firmy používají pro svá loga. Zelenou v oblečení používejte spíše v tlumených odstínech, vaše protistrana se s vámi bude cítit příjemněji. Po výrazné zelené ale raději moc nesahejte, je to barva, která může na naše podvědomí působit jako něco toxického a proto neudělá nejlepší první dojem. 

ŽLUTÁ barva v nás evokuje slunce, život, teplo, energii, je to jednoduše barva radosti a štěstí. Energeticky nabitou žlutou sami sobě zlepšíte náladu a pomůže vám se cítit líp. Dejte si na tuto barvu ale pozor v korporátním prostředí, pokud byste si na sebe vzali třeba žluté šaty nebo pánové žlutou kravatu na pohovor do právní kanceláře, mohli byste působit lehkovážně a vaše protistrana by si mohla myslet, že jste až příliš odvázaní.

NEUTRÁLNÍ barvy, jako jsou hnědá nebo béžová jsou stejně jako šedá považovány za barvy stability. Jsou to barvy představující zem, teplo a bezpečí. Tím, že jsou neutrální se dají jednoduše kombinovat s výraznějšími barvami pro vytvoření zajímavých kombinací. 

Když se podíváme na barvy obecně. Každá barva má spoustu odstínů, některé jsou tlumené, některé výrazné. Pokud chceme vystoupit z davu, například když vystupujeme před nějakým publikem a chceme poutat pozornost, je správné sahat po výrazných barvách a můžeme si dovolit i konktrastní kombinace a vzory. 

Pokud se naopak snažíme působit důvěryhodně a konzervativně, třeba na první schůzce s klientem nebo na pohovoru,  měla by volba našeho oblečení být spíš na straně barev tlumených odstínů a kontrast různých kousků našeho oblečení by měl také být spíš tlumený. 

V první části už jsme si pověděli něco o tom, jak oblečení ovlivňuje nás, naši úroveň energie i to, jak se celý den cítíme. Jak ale naše oblečení ovlivňuje to, co si o nás myslí ostatní?

 

 

  • PRVNÍ DOJEM & DŮVĚRYHODNOST

 

 

Existují chvíle, kdy náš mozek vyhodnotí nebezpečí situace ještě dříve, než jsme si ho vůbec začali být vědomi. Například, když se na nás řítí auto a my, aniž bychom se tak rozhodli vědomě, bez otálení uskočíme stranou. Uvědomění toho, co jsme stihli učinit přichází až poté, co nebezpečí odezní. Podobnou tendenci se rychle a nevědomě rozhodovat používáme i v momentě, kdy se setkáme s neznámým člověkem. A má to svou logiku. Bleskurychlé rozhodnutí, zda dotyčná osoba nepředstavuje nějakou potencionální hrozbu, nám vlastně šetří čas. A tak i navzdory několikahodinové přípravě může být o výsledku schůzky rozhodnuto během několika sekund. Zejména těch prvních pěti, tvrdí psychologové.

Již po pouhých pěti vteřinách máme jasnou představu o tom, zda je náš protějšek pro nás přitažlivý nebo ne. I když se i tahle doba zdá nesmyslně krátká, provedené studie dokazují, že si člověk vytvoří úsudek o jiné osobě už během prvních 120 vteřin natrvalo. Od tohoto okamžiku budeme mít tendence hledat všechny důkazy, které nás utvrdí v přesvědčení vzniklého z prvního dojmu. A ty, které svědčí o opaku? Ty budeme měnit už jen obtížně. 

Proto je velmi důležité, abychom zanechali během prvního setkání silný dojem. Podaří-li se vám to na úplném začátku, budou lidé v průběhu celého rozhovoru pod jeho vlivem. To má mnohdy větší váhu než například titul před jménem či obsáhlý životopis. 

Avšak umění pracovat se svým prvním dojmem v životě neplatí jen při pracovním pohovoru či obchodním jednání. Stejná pravidla a rady lze použít i v případě, že vás čeká první romantická schůzka s novým protějškem. V těch prvních okamžicích se rozhoduje o tom, co si o nás lidé budou nejen při seznamování myslet. Člověk je vizuální tvor. Jeho schopnost komunikace je založena především na vizuálních vjemech. A tak se při seznamování se s druhými zaměřujeme v první řadě svou pozornost na jejich zevnějšek. Tedy to, jak působíme na ostatní, musíme mít od začátku pod kontrolou.

 

 

 

S kým z těchto dvou pánů byste, dámy, šly spíše na kávu? A když by vám, pánové, tento muž  prodával penzijní spoření se slibem: "Za 20 let spoření v důchodovém fondu budete mít milion korun..” Komu byste věřili snáze? Chcete-li zaujmout hned na první pohled, musíte na to jít jinak, a sice přes emoce. Potřebujete si vytvořit auru serióznosti a důvěry. Lidé se zkrátka chtějí potkávat s úspěšnými, hezkými a upravenými lidmi. Živíte-li se obchodem či podnikáním ve službách, pak právě to, jak důvěryhodně působíte, bude esenciální složkou úspěšné schůzky. 

Pojďme se podívat na to, proč tomu tak je.

Ze směru toho, jak jsme biologicky nastavení, v případě, že se setkáváme s novým člověkem máme tendence tvořit si velice zjednodušenou a dost často ne pravdivou představu o tom, co před námi stojí za člověka. Je vědecky dokázáno, že první dojem, který si o nás naše protistrana vytvoří trvá jenom několik málo sekund. Během těchto pár sekund naše podvědomí totiž vyhodnotí, - následně máme tendenci si vše interpretovat prave tak, aby to sloužilo původnímu přesvědčeni a, co vypovídá o opaku ignorujeme. Oblečení tak často našemu podvědomí posílá i zprávu o tom, jací jsme.

Není tedy překvapením, že si můžeme o tom druhém pomyslet, že je například bohatý nebo chudý, namyšlený nebo skromný, přísný nebo naopak přátelský. To, že se oblékáme sportovně o nás zase může vypovídat, že nejsme zrovna přehnaně inteligentní. Na druhou stranu, pokud se oblékáme příliš formálně, můžeme v některých momentech působit příliš upjatě.

Oblečení nám ovšem dává obrovskou příležitost si “pomoct” s tím, jak nás hned v prvních momentech naše protistrana zařadí. Podívejme se na to třeba takto. Když se ráno oblékáme, vytváříme pro všechny s kým se během dne uvidíme určitého průvodce pro to, kam si nás mají zařadit. Tím, co si dáváme na sebe zvýrazňujeme zajímavé aspekty naší osobnosti a tím také sami sobě pomáháme, abychom nebyli zařazováni do špatné škatulky. Můžeme se vlastně stát umělci, kteří malují svůj autoportrét a vlastně sami naši protistranu navádět v tom, jaký dojem by si o nás měla vytvořit.

 

 

  • PŘÍBĚH BEZDOMOVEC

 

 

Pojďme si sílu prvního dojmu uvést do praxe. Sociální psycholog Michael Solomon vytvořil experiment během kterého šel najatý herec na New Yorské nádraží vybírat peníze se slovy, že ztratil příruční tašku. V jednom z případů šel konzervativním, úhledném až úřednickém obleku. V druhém z případů oslovoval kolemjdoucí v lehce odpudivém zničeném oblečení. Rozdíl v částkách, které získal byl obrovský. V obleku se mu podařilo od lidí získat 513 dolarů. Za ten stejný čas v obnošeném oblečení získal pouhých 10 dolarů. Proč si myslíte, že to tak je? Oblek je konstruován tak, aby poskytoval svému nositeli na důvěryhodnosti. Čím to ale je? Vycpávky v ramenou, které vytváří opticky širší a vyšší ramena působí, že je člověk silnější a tedy se s ním mohu cítit bezpečně. Polobotky nám přidají pár centimetrů a zároveň v nich chodíme více vzpřímení. To nám dodává sebevědomí a zároveň respekt ostatních. Oblek je konstruován tak, aby zdůrazňoval naši siluetu a bývá z látky, která působí formálně. Tím dáváme své protistraně najevo, že si vážíme jejich času.

 

 

 

 

 

 

To, co sami oblečením vysíláme je vždy na druhé straně také nějak přijímáno. Oblečením totiž vysíláme do světa své hodnoty a tím k sobě můžeme ostatní lidi přitáhnout anebo naopak odtlačit. Oblečení, tím že pokrývá 90% našeho těla je zároveň skvělým způsobem, jak velmi jednoduše spojit skupinu lidí. Pojďme se tedy nyní povídat na význam uniformního oblečení. Schválně - co byste řekli, že mají za význam třeba školní uniformy?  

 

Důvod, proč se využívají je opřen nejen o to, aby se setřely sociální a ekonomické rozdíly mezi dětmi, ale zároveň i proto, aby dotvářely akademické prostředí a oblečení tak nebylo zbytečným rozptylujícím prvkem. V některých státech jsou stále povinné, jinde se od nich opustilo a jinde se zase stejnokroje vrací do škol. Jaký na to máte názor Vy? Byli byste více pro, aby se oblečení ve školách nosilo uniformní a nebo aby každý měl prostřednictvím módy svobodnou možnost sebevyjádření?

 

 

Z hlediska psychologie uniforem za pozornost stojí například nechvalně známá organizace SS, které nevím jestli jste věděli, ale navrhnul a vyráběl je světově známý návrhář Hugo Boss.

  • Konstruovaná ramena dodávají jeho nositeli sebevědomí a zároveň respekt
  • Sako je projmuté v pase a zdůrazňuje siluetu
  • Vysoká čepice přidává jejímu nositeli na výšce jeho postavy
  • Kožený opasek a popruhy s kovovými prvky působí zastrašujícím dojmem
  • Bílá košile s klasickým límcem a černá kravata zase působí velmi autoritativně.
  • Vysoké kožené boty s podpatkem se rozezvučí pokaždé, když člověk jenom trochu přidá do kroku
  • Barevný kontrast černá-bílá-červená, je nejagresivnější kombinací která působí na naši psychiku ⁃ co jiného si tedy z podobného oděvu můžeme odnést než pocit zastrašení. 

Stejně tak oblečení hraje velkou roli v případě vězeňského munduru, který vězni vyfasují ve věznicích když nastupují k výkonu trestu. Kde na jeho samém začátku je vězni kromě jeho svobody odejmuta i část jeho individuality - právě jeho oblečení. Stejně tak slouží i pro vymezení člověka ve společnosti v případě, že by se pokusil o útěk. Materiály bývají často měkké, nekvalitní a postrádají jakoukoliv konstrukci. Oblečení už tedy nemá zastrašovat, ale spíše snižuje lidskou důstojnost. 

Nyní se podíváme do prostředí medicíny. Bílý plášť a světlé oblečení jsou v tomto prostředí nutností. Ne jen z hygienických důvodů, ale zároveň se s lékařem v bílém plášti cítíme, že tak nějak ví, co dělá. Jeho uniforma v nás vyvolává pocit bezpečí a toho, že naše zdraví je ve správných rukou. K tomuto tématu jsem se nedávno dostala k zajímavé diskuzi, která vychází z jedné americké studie a pojednává o Syndromu bílého pláště. Z hygienických důvodů by totiž všichni lékaři pracující v Americe v nemocnicích měli nosit bílý plášť. Kde se ale dostává toto nařízení do rozporu je u klinických psychoterapeutů, protože Sydrom bílého pláště pojednává o tom, že se lidem lehce zvedá krevní tlak jsou-li konfrontování s někým, kdo má na sobě právě bílý plášť. Proto se v nás může se v nás vlivem tohoto prostředí spouštět úzkost, která při psychologické terapii není žádoucí. No, udělejte si názor sami, zda byste se rádi se svými životními tězkostmi raději zmiňovali někomu, kdo má na sobě normální oblečení nebo laboratorní plášť. 

Podobnou roli jako uniformy mají i sportovní dresy. Mezi fanoušky různých sportovních týmů je samozřejmostí, že na zápas se zásadně chodí ve sportovním dresu týmu, kterému fandí.  

Dávají tak zcela zásadně a na první pohled najevo k jaké skupině patří a tedy, potenciálně jaké hodnoty uznávají. Oblečení tedy může být skvělým tmelícím prvkem v jakékoli skupině lidí. Dává možnost ne jenom splynout s okolím, ale zároveň dát druhým najevo vymezit se vůči svému okolí. 

 

REKAPITULACE

Co bychom si tedy měli zapamatovat, aby nás naše okolí vždy vnímalo, tak jak potřebujeme?

  1. Barvy mají v našem životě velký význam a výrazně ovlivňují naši psychiku. Pokud na sebe chcete upozornit, volte ty výrazné. Pokud potřebujete oblečením vzbudit spíš pocit důvěryhodnosti a stability, oblékejte se do neutrálních barev.
  2. Náš první dojem musíme mít neustále pod kontrolou a naučit se vědomě volit oblečení, aby o nás promlouvalo tak, jak chceme.
  3. Přemýšlejme nad tím jak chceme na danou protistranu působit a co chceme, aby si o nás zapamatovala. Podle toho si každý den zvolme, co si dáme na sebe.

 

  • JAK BY MĚL SPRÁVNÝ BUSINESS-OUTFIT VYPADAT

 

Jak by měl tedy správný business outfit vypadat? Pokud jste muž, pak se držíme pravidla, že oblečením bychom na sebe neměli upozorňovat. Oblečením bychom měli podtrhávat to, co se snažíme sdělit. Můžeme si uvést krásný příklad třeba na kravatě. Pokud přednášíte a máte na sobě kravatu, přitahuje pozornost k vašemu obličeji. Zatímco bez kravaty se pozornost rozptyluje na celé tělo. Pokud si zvolíte kravatu křiklavé barvy nebo vzoru, máte zaručeno, že obecenstvo bude více pozornosti věnovat vaší kravatě než právě tomu, co se snažíte sdělit. Tedy pravidla společenského oblékání pro muže jsou neupozorňovat výstřednostmi. A proto existuje něco jako etika odívání, dress cody (o těch si ještě něco povíme) a na vysoce formálních událostech jsou všichni muži oblečení v podstatě stejně.

 

 V případě, že jste žena, počítá se s tím, že oblečením více podtrhujete svoji individualitu, ale pamatujme si, že i dámské oblečení by v businessu mělo být tlumenějších barev. To nám dodá na důvěryhodnosti, ale můžeme se samozřejmě trochu více odvázat z pohledu vzorů. Rozhodně nemusíme chodit pouze v konzervativních proužcích nebo jednobarevných materiálech. Pokud v práci chcete zvýraznit svoji ženskou stránku, nebote se i jemných ženských odstínů a vzorů. Pokud si ovšem při některých jednáních potřebujete dodat více sebevědomí, nezapomeňte si pořídit několik párů opravdu kvalitních lodiček a i nějaké to sako. 

 

Okrajově jsme to už zmínili ale nyní nastává čas si povědět i něco málo o tom, jaký na celkový outfit vliv naše obuv.

Hned na začátek řeknu, že je opravdu velkou chybou tuto část celkového dojmu podceňovat. Možná sice boty tvoří 10% celku, avšak je pravdou, že pokud máte perfektně sladěné a kvalitní oblečení, tak špatná obuv dokáže celý outfit úplně shodit. Ale na druhou stranu, pokud máte opravdu kvalitní, čisté a dražší boty a volbě oblečení jste tolik času nevěnovali, může to vypadat docela stylově. Zkrátka, jak se říká, že kola dělají auto, tak boty dělají celý outfit. Stává se velmi často, že si od nás někdo pořídí oblek na míru, dokonce z opravdu kvalitní, dražší látky, ale do pořádných bot už neinvestuje. 

Můj partner má pro toto trefné přirovnání, že je to jako si pořídit Superba a nechat na něm třináctky plecháče z Fábie. 

 

Obecně se ví, že čeho si lidé nejvíce všímají na outfitu muže a tím i si ho zařazují do socioekonomického postavení jsou hodinky a boty. Boty by tedy neměly být výstřední, ale měla by z nich čišet čistota a kvalita. Správně by hodnota vaší obuvi měla tvořit 30 - 50% hodnoty vašeho oblečení, přece jenom je to investice do našich nohou, které nás nosí celým životem, tak bychom na nich neměli šetřit. Zároveň, pokud se o vaše boty budete dobře starat, vydrží vám věky a budou dlouho skvěle vypadat.

Vhodně obléci záleží nejen na dojmu a pocitu, který chci vyvolat, ale taky na prostředí kde se setkání odehrává. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ono být jediný ve smokingu mezi lidmi se svetrem může být stejně nepříjemné, jako být jediný ve svetru mezi lidmi ve smokingu. Možná si někteří z vás právě vybaví režiséra Sedláčka, který si přišel na ceremoniál na Hrad vyzvednout medaili oblečený ve fleecové mikině a vykašlal se na etiketu. 

Nejde tu ani o to, že následně schytával kritiku ze všech stan, ale o to, že jen co se na akci dostavil se musel cítit po celou dobu trapně a snášet odsuzující pohledy a možná sem tam i nějaké poznámky. A tak existuje pravidlo upravující oblékání ve společnosti DRESS CODE. S pojmem dress code se často potkáte třeba na pozvánce na danou událost nebo pokud nastupujete do nové práce. Pojďme si je v krátkosti představit od toho nejkonzervativnějšího až po ten nejméně formální… 

Black Tie - Smoking. Mimo zřídkakdy využívaného White tie se nejformálnějšímu dress codu se říká Black tie. Smoking je černý večerné oblek s šálovou nebo špičatou klopou, která je potažena leskovkou, stejně tak i knoflíky. Smokingové kalhoty mají v bočním švu jeden lampas. Do smokingu se nosí bílá košile a černý motýlek (proto black tie), případně i smokingový pás. Košile může být se smokingovým límcem a vždy má francouzské manžety. Smoking se nosí na plesy a večerní a formální události. Partnerka si na tyto události obléká dlouhé večerní šaty. 

Business dress code je stále hojně obsazen v mnoha korporacích a skládá se z obleku, košile a polobotek. Ideální barvou obleku pro denní nošení je tmavě modrá, případně tmavě šedá, černá je pro denní nošení nepřípustná, ta se nosí pouze na slavnostní, či smuteční události a po 6 hodině večer. Pro denní nošení je možné do šatníku zařadit i více vzorů jako jsou kostky nebo proužky, případně i světlejší barvy pro nošení v létě. Ženy v business prostředí mohou kromě kostýmu samozřejmě nosit i pouzdrové šaty, je ovšem důležité, aby vždy měly zakrytá ramena a délka byla ke kolenům.

Smart Casual oblečení dnes můžeme ve firmách vidět asi nejčastěji. Je to v podstatě volnočasové oblečení, které nese prvky obleku (sako a košile). Volnočasovému saku se říká blejzr. Doplňuje se košilí a jednobarevnými kalhotami. Barvy oblečení už nejsou téměř nijak omezeny a můžeme si více vyhrát s doplňky. Ženy si mohou obléci kalhoty a zajímavé halenky a košile a doplnit je třeba polobotkami nebo mokasínami. 

Na volný čas a víkendy budeme nejspíš často sahat po casual oblečení. To je dress code ve kterém můžeme vytáhnout džíny, trička a svetry. Pohodlí je na prvním místě a barvám se také meze nekladou. I casual oblečení ale může vypadat dobře a upraveně, když výběru outfitu věnujeme náležitou péči. 

No, zkuste si odpovědět pro sebe. Co z toho všeho tedy vyplývá a jak můžeme tyto informace použít pro sebe?

Když se ráno oblékáme, musíme vědomě přemýšlet:

⁃ jak chci, aby mě protistrana vnímala

⁃ jak bude oblečen ten druhý

⁃ musíme se vyhnout možnosti, že bude až příliš velký rozdíl v tom, jak

přijdeme oba oblečeni

⁃ do jakého prostředí jdu a jaký je např. dress code v této firmě, případně

restauraci apod.

 

To už je dnes o síle oblečení vše. Mockrát děkuji za váš čas a za to, že jste mě sledovali a pevně věřím, že veškeré informace využijete a pomohou vám ve vašem pracovním i osobním životě. 


Komentáře k článku

Košile na míru

Šijeme pouze z nejkvalitnějších látek.

Vybrat konzultanta

prvek konfigurace

3 druhy zapínání

prvek konfigurace

15 barev nití pro ozvláštnění detailů

prvek konfigurace

3 Střihy
(Regular, Slim, Super slim)

prvek konfigurace

8 druhů límců

prvek konfigurace

8 manžet, 5 fontů monogramů

prvek konfigurace

přes 300 druhů látek