Nejrychlejších změn svých výsledků dosáhnete změnou svého pohledu na sebe.
Správný oděv nám dokáže propůjčit emoce, které v danou chvíli potřebujeme cítit či vzbuzovat. Stačí si položit otázku "Jak se cítím když vypadám opravdu dobře a okolí mi to dává najevo?". Zkrátka a dobře, když se skvěle cítím, pak si i více dovolím. Úroveň našich výkonů určuje apriori naše sebepojetí. Věříte-li si hodně, budou i vaše výkony dobré. A to, jak myslíte, určuje to, jak budete žít. Zlepšíte-li jakkoliv své myšlení, zlepšíte tak i svůj život.
V roce 1905 napsal William James (Harvard): „Největší zvrat zažila má generace tehdy, když zjistila, že změnou svých vnitřních duševních postojů lze změnit i vnější stránky života.“
Nejrychlejších změn své osobnosti a svých výsledků dosáhnete změnou svého pohledu na sebe a své možnosti - změnou vašeho sebeobrazu. Od chvíle, kdy se uvidíte v jiném světle, budete se také jinak chovat. Když se budete jinak chovat, budete se také jinak cítit. A protože se budete chovat a cítit jinak, dosáhnete jiných výsledků. Zlepšení vlastního obrazu je branou k potenciálu.
Takže pokud chcete být úspěšnější a třeba více vydělávat, musíte na sebe začít nazírat jako na lidi, kteří jsou ve svém oboru nejlepší. Například, když na sebe budete pohlížet jako na schopné a sebevědomé prodejce, budete se tak také při prodeji cítit. Budete se cítit dobře a šťastně, budete podávat dobré výkony a z nich vyplývající vynikající výsledky. Pokud se vám ve vašem životě nedaří tento bludný kruh rozpojit, zkuste se dobře obléknout a říci si kouzelné zaklínadlo MÁM SE RÁD, JSEM NEJLEPŠÍ! Skvělá (self)image dokáže být instantní nástroj ke zvýšení potenciálu lidí a firem.
Skvělá image a pěstěný vzhled mají ohromný psychologický přesah. A to nejenom tím, jak působíme na nás, ale samozřejmě zejména i tím, jak působí na ostatní.
Být dobře oblečen, a to nejen na pohovoru či na rande, bude vždy znakem solidnosti a důvěryhodnosti. Již dávno je dokázáno, že lidé si o vás první předběžný obrázek vytvoří během několika málo vteřin. Lidé si vás rychle zaškatulkují a budou už jen hledat důkazy, aby se utvrdili ve svém původním přesvědčení, vašem prvním dojmu. Jsme instiktivní tvorové a tedy se rozhodujeme pocitově a logiku používáme až abychom si své instiktnivní rozhodnutí racionalizovali. Vtip je v tom, že když si myslíme, že se rozhodujeme, už dávno jsme se rozhodnuli, jestli je nám dotyčná osoba sympatická či nikoli.
S kým z těchto dvou pánů byste, dámy, šly spíše na kávu? A když by vám, pánové, tento muž prodával penzijní spoření se slibem: "Za 20 let spoření v důchodovém fondu budete mít milion korun..” Komu byste věřili snáze? Chcete-li zaujmout hned na první pohled, musíte na to jít jinak, a sice přes emoce. Potřebujete si vytvořit auru serióznosti a důvěry. Lidé se zkrátka chtějí potkávat s úspěšnými, hezkými a upravenými lidmi. Živíte-li se obchodem či podnikáním ve službách, pak právě to, jak důvěryhodně působíte, bude esenciální složkou úspěšné schůzky.
Dovolte mi ještě malou zajímavost o efektivitě obleku v číslech.
Sociální psycholog, Michael Solomon tvrdí, že oblečení dává vašemu okolí jistou představu a očekávání, jak se budete chovat. V jednom z pokusů šel najatý herec na New Yorské nádraží vybírat peníze se slovy, že ztratil příruční tašku. V konzervativním, úhledném až úřednickém obleku za den vybral 513 dolarů, zatímco v lehce odpudivém zničeném oblečení vyžebral pouhých deset dolarů.
Foto je ilustrativní z proměny amerického veterána Jima Wolfa, který byl bezdomovec a tým lidí se o něj postaral a “vyšperkoval” ho.
Význam pracovních oděvů má svůj smysl!
Často jsem dříve jako manažer obchodního týmu od svých konzultantů slýchal: ,,Klient sám chce, abych přišel neformálně a cítil se pohodlně." Jasně, chápu a rozumím. Avšak v reálu to působí stejně, jako když by vás konfrontoval policista v modré mikině s kapucí za špatné parkování nebo váš přivítal na preventivní prohlídce zubař v batikovaném tričku a v sandálech. Formální oblečení a uniformy mají svůj smysl. V neformálním oblečení často zbytečně slézáte z piedestalu důvěryhodnosti a neomylnosti. Uniformy ze sociologického hlediska zařazují člověka do určité profesní skupiny.
Doktoři se zahalují do bílé - aura čistoty a důvěty. Vězňům je odejímano jejich vlastní oblečení a je jim dáváno takové, které odejme jejich individualitu a jejich osobnost degraduje. Samozřejmě jen na určitou úroveň. Zajímavostí pro vás může být fakt, že se ve věznicích hojně testuje vliv růžové barvy oblečení na chování věznů. A ejhle, přináší to své plody právě tím, že růžová barva snižuje agresivní chování vězňů. Protipólem tohoto trvzení mohou být uniformy gestapa. Ty byly navrženy známým krejčím Hugo Bossem a jejich psychologický přesah měl působit strach. Vysoký důraz se zde kladl i na vysokou obuv a klapající podpatky.
Co si o vlivu oblečení na lidskou psychiku myslíte Vy?