Vliv oblečení na psychiku - ukrytá síla uniforem, dresů a mundůrů

Dnes se v rámci našeho mikroseriálu Jak využít síly oblečení ve svůj prospěch podíváme na skrytou sílu a vlastně tedy i význam uniformního oblečení. Schválně - co byste řekli, že mají za význam třeba školní uniformy? 

Důvod, proč se využívají je opřen nejen o to, aby se setřely sociální a ekonomické rozdíly mezi dětmi, ale zároveň i proto, aby dotvářely akademické prostředí a oblečení tak nebylo zbytečným rozptylujícím prvkem. V některých státech jsou stále povinné, jinde se od nich opustilo a jinde se zase stejnokroje vrací do škol. Jaký na to máte názor Vy? Byli byste více pro, aby se oblečení ve školách nosilo uniformní a nebo aby každý měl prostřednictvím módy svobodnou možnost sebevyjádření?

 Z hlediska psychologie uniforem za pozornost stojí například nechvalně známá organizace SS, které nevím jestli jste věděli, ale navrhnul a vyráběl je světově známý návrhář Hugo Boss.

  • Konstruovaná ramena dodávají jeho nositeli sebevědomí a zároveň respekt
  • Sako je projmuté v pase a zdůrazňuje siluetu
  • Vysoká čepice přidává jejímu nositeli na výšce jeho postavy
  • Kožený opasek a popruhy s kovovými prvky působí zastrašujícím dojmem
  • Bílá košile s klasickým límcem a černá kravata zase působí velmi autoritativně.
  • Vysoké kožené boty s podpatkem se rozezvučí pokaždé, když člověk jenom trochu přidá do kroku
  • Barevný kontrast černá-bílá-červená, je nejagresivnější kombinací která působí na naši psychiku ⁃ co jiného si tedy z podobného oděvu můžeme odnést než pocit zastrašení.

Stejně tak oblečení hraje velkou roli v případě vězeňského munduru, který vězni vyfasují ve věznicích když nastupují k výkonu trestu. Kde na jeho samém začátku je vězni kromě jeho svobody odejmuta i část jeho individuality - právě jeho oblečení. Stejně tak slouží i pro vymezení člověka ve společnosti v případě, že by se pokusil o útěk. Materiály bývají často měkké, nekvalitní a postrádají jakoukoliv konstrukci. Oblečení už tedy nemá zastrašovat, ale spíše snižuje lidskou důstojnost. 

Nyní se podíváme do prostředí medicíny. Bílý plášť a světlé oblečení jsou v tomto prostředí nutností. Ne jen z hygienických důvodů, ale zároveň se s lékařem v bílém plášti cítíme, že tak nějak ví, co dělá. Jeho uniforma v nás vyvolává pocit bezpečí a toho, že naše zdraví je ve správných rukou. K tomuto tématu jsem se nedávno dostala k zajímavé diskuzi, která vychází z jedné americké studie a pojednává o Syndromu bílého pláště. Z hygienických důvodů by totiž všichni lékaři pracující v Americe v nemocnicích měli nosit bílý plášť. Kde se ale dostává toto nařízení do rozporu je u klinických psychoterapeutů, protože Sydrom bílého pláště pojednává o tom, že se lidem lehce zvedá krevní tlak jsou-li konfrontování s někým, kdo má na sobě právě bílý plášť. Proto se v nás může se v nás vlivem tohoto prostředí spouštět úzkost, která při psychologické terapii není žádoucí. No, udělejte si názor sami, zda byste se rádi se svými životními tězkostmi raději zmiňovali někomu, kdo má na sobě normální oblečení nebo laboratorní plášť. 

Podobnou roli jako uniformy mají i sportovní dresy. Mezi fanoušky různých sportovních týmů je samozřejmostí, že na zápas se zásadně chodí ve sportovním dresu týmu, kterému fandí. Dávají tak zcela zásadně a na první pohled najevo k jaké skupině patří a tedy, potenciálně jaké hodnoty uznávají. Oblečení tedy může být skvělým tmelícím prvkem v jakékoli skupině lidí. Dává možnost ne jenom splynout s okolím, ale zároveň dát druhým najevo vymezit se vůči svému okolí. 

No, zkuste si odpovědět pro sebe. Co z toho všeho tedy vyplývá a jak můžeme tyto informace použít pro sebe?

To je za mě vše, doufám, že pro vás byla i tato část mikroseriálu Jak využít síly oblečení ve svůj prospěch obohacující. Nyní mi nezbývá už nic jiného než vás pozvat na další díl, kde se dozvíme jak by měl tedy správný business outfit vypadat i vůči prostředí kam jdeme. 

Cavalier

konzultant

Zaujalo Vás to a rádi byste se dozvěděli více?

Stačí vyplnit tento krátký formulář a my Vám s radostí zodpovíme Vaše dotazy.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.